Hilang 4 kg dalam 3 Minggu

Teks: Hifzaila Hafni

Selesai sesi senaman dengan personal trainers untuk minggu ketiga. Saya ada sesi ni setiap Ahad, personal trainers datang rumah atau kami berjumpa di taman kalau buat sesi outdoor.

Timbang berat hari ini, dah turun lebih kurang 4 kg daripada berat asal. Yaaayyyyy!

Selera kadangkala memang ke laut juga tapi boleh perasan kalau makan terlebih daripada biasa, memang rasa perut penuh dan mengah. Setakat ni okey saja dengan pengurangan porsi nasi/karbohidrat dan ada masa memang saja meratah lauk dalam erti kata ambil lebih protein.

Minuman manis, pun masih boleh kawal cuma sesekali minum jugak teh tarik atau teh ais kalau dah teringin sangat tapi limitkan intake. Banyak minum teh hijau dan air kosong saja, sekarang ni baru nak cuba minum teh herba detoks (Ahmad Tea) tapi entahlah boleh telan ke tidak. Sebelum ni tak lalu minum panas. Hari tu melintas di IG ada orang sejukkan teh ni. So nak cubalah.

Punya besar kesan makanan pada badan. Baru apply dalam 3 minggu dah nampak penurunan, dengan nasihat dan konsultasi yang betul. Dan diri sendiri pun kena tahan sabar dan kental. Memanglah tipu kalau kata tak terbabas, tapi jangan biar sampai lupa daratanlah.

Target untuk turunkan 1-2 kg setiap minggu. Semoga hujung tahun ni berjaya dapat BMI ideal.

 

Advertisements

Selepas 17 Hari

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Wah dah lama tak update perkembangan Road to 60 kg saya. Hari ni dah masuk hari ke-17, dan alhamdulillah masih lagi teruskan walaupun ada beberapa ketika terbabas juga. Tapi, kita janganlah biar diri kita terhanyut gitu kan. Sayang…

Alhamdulillah. Selepas 2 minggu, tibalah saat penentuan sama ada berlaku perubahan atau tak.

Seram juga nak timbang kan. Haha tapi teruja juga nak tahu kalau berkesan selepas amalkan corak pemakanan yang lebih sihat dan tukar rutin senaman.

Yesssss dari berat permulaan 74.4 kg zaassss turun ke 72.2 kg! Ada penurunan 2.2 kg di situ. Kalau sebulan ni, patut boleh turun lagi ke 2-3 kg. Harus target untuk cecah 70 kg hujung bulan ni.

Hujung minggu lepas, senaman di Taman Botani Shah Alam. Sangat best dan refreshing. Sedap betul dikelilingi pokok-pokok. Ramai pulak tu orang bersenam, kita pun jadi semangat. Dan saya sangatlah beruntung dapat personal trainers yang komited dan bersungguh nak bantu saya kurus.

Masa sesi outdoor tu, dapat jugak belajar basic kick boxing. Rupanya tumbuk-tumbuk tu pun boleh juga lose weight tapi kena pastikan guna teknik yang betul.

Oklah. Nanti saya update lagi menu-menu yang saya ambil sepanjang proses kurus saya ni. Mudah-mudahan kita semua dapat jaga makan, kawal nafsu dan lebih sihat.

Antara menu kegemaran, ayam panggang rangup dengan keju dan salad

Jagung Bakar, ‘Nasi Lemak’ Sihat

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

7.9.18, hari kelima

Jagung bakar pasar malam. Telur hancur cheese. Epal hijau. Settle sarapan pagi Jumaat.

Jagung tu masya Allah sedapnya.

Kat rumah buat nasi lemak. Bezanya versi diet, ganti nasi biasa dengan nasi perang. Kacang disangai dan panggang kejap. Ikan bilis digoreng. Sambal ambik sikit buat syarat je. Add on timun, kangkung celur.

Dinner jagung rebus separuh batang, crispy-baked chicken, cheese, salad, tomato. Resipi ulangan dan kegemaran.

Penkek Oat, Tauhu Kari Bakar, Gulai Sardin

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

6.9.18, hari keempat.

Hari ni cuba resipi buku Cabaran Kurus 21 Hari dengan Menu Eat Clean. Penkek oat. Sedap juga.

PENKEK OAT

1 biji telur dipecahkan. Masukkan 3 sudu besar oat. 1/2 sudu kecik serbuk kayu manis. Gaul sebati.

Cairkan sesudu butter dalam kuali, tuang campuran tadi. Dah garing sikit, terbalikkan.

Rasanya elok oat direndam sekejap kot sebab tadi macam keras sikit. But it is quite nice and I love it.

Percubaan pertama buat tauhu kari panggang. Tauhu digaul serbuk kari dan yogurt dan garam pink lalu dipanggang. Aduh tak berapa kenalah rasanya. Tak cukup rasa. Last sekali saya makan cicah air asam. Haha baru boleh telan.

Nasi perang dan gulai sardin. Nikmatnya dapat makan gulai. Percubaan pertama buat gulai guna yogurt. Biasa buat letak santan jadi gulai melayu. Atau letak air asam jawa jadi gulai mamak.

Omelet, Tempe Panggang, Sup Ayam Sihat

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

5.9.18, hari ketiga.

Sarapan dengan omelet atau telur panggang (entah la apa namanya). Telur dipecahkan, masukkan serbuk lada hitam, garam pink, daun sup dan butter. Masak kejap dalam oven. Makan dengan tomato, daun salad, buah pir.

Lunch, cuba panggang tempe dan tauhu yang digaul dengan garam pink dan lada hitam. Masukkan sekali bawang dan cili. Makan dengan keledek kukus.

Tak kena dek tekak. Kombinasi yang kurang ngam. Tempe dan tauhu kurang rasa dan terlebih panggang jadi kering. Tak ulang dah menu ni. Haha

Dinner sup ayam sihat. Sedap jugak buat sup macam ni.

Rebus filet ayam, carrot, cili padi, bawang merah, bawang putih. Dah mendidih, masukkan jus limau sikit dan 1 sudu kecik minyak zaitun. Garam pink sikit. Masukkan daun sup cencang kasar. Makan bersama daun salad, anggur.