Dari Dapuq Zaila, Ramadan Ini

Teks: Hifzaila Hafni

Imej: tribunnews.com

Bulan puasa ni, nak tulis pasal pengalaman mula memasak dan nak kumpul resipi arwah emak, resipi terbaik pak mentua dan mak mentua serta adik beradik lain.

Selain tu, nak juga kongsi cerita atau kenangan sesuatu menu dalam hidup saya.

Elok sangatlah, bulan puasa menulis tentang makanan. Hehe

Selamat menjalani ibadah puasa esok!

Advertisements

Pisang Goreng Milo

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Pisang goreng milo

Jiran bagi sesikat pisang yang tak diketahui jenis apa tapi rasanya kurang manis dan agak besar saiznya.

Dah nak masak tapi tak lalu nak makan mentah, nak buat cekodok pun dah tak lalu jadi terhasillah pisang goreng.

Bancuh tepung gandum dengan tepung beras sikit, tambah garam secubit dan serbuk kunyit. Lepas tu campurkan dengan minyak panas 2 sudu besar. Petua nak rangupkan gorengan, katanya.

Pisang saya hanya belah dua, celup tepung dan goreng. Kemudian diangkat, tus dan susun atas pinggan.

Lepas tu picitkan sundae cream Hershey’s. Tabur serbuk milo.

Laju anak-anak makan.

Ada juga niat nak letak grated cheese malangnya grater tak ada kat rumah. Ini pun dah ok sangat dah.

Alhamdulillah. Minum petang yang tak boleh dimakan selalu. Hehe

Roti Canai Telur Cheese

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Roti canai kosong kalau encik suami beli buat sarapan, biasanya tak laku sangat kat budak-budak ni.

Makan dua tiga cubit aje. Jadinya selalu tak habis dan saya pun tak kuasa nak makan sorang-sorang.

Maka, bila menjelang petang tu, saya biasa akan panaskan balik roti canai dan pecahkan telur atas roti. Jadilah roti tampal.

Yang ini, anak suka.

Lepas tu, saya cuba resipi lain pula.

Roti canai dicarik-carik dan digoreng sebentar. Lepas tu pecahkan telur dan gaul rata dalam kuali. Saya tambah sikit serbuk lada hitam juga.

Kemudian hidang dalam pinggan. Letakkan sos cili dan sos keju.

Ta daa! Makan ramai-ramai masa panas. Laju anak-anak saya makan.

Akhirnya habis juga roti canai 4 keping hehe.

Mak-mak bolehlah cuba untuk elak pembaziran.

Ayam Masak Mentega (Butter Chicken)

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Semalam percubaan masak butter chicken. Selama ni pernah buat butter prawn saja. Encik suami request butter chicken, saya pun cuba jelah ikut resipi butter prawn sebelum ni.

Resipi boleh rujuk di sini.

Sebenarnya agak kecewa dengan hasilnya. Tapi begitulah bila memasak kan. Ada hari menjadi, ada hari kurang pula.

Rasanya ok saja cuma ada beberapa perkara boleh ditambah baik dan jadi lagi sedap.

Ini saya kongsikan tip membuat butter chicken:

1. Guna isi ayam saja, potong kiub. Saya guna macam-macam bahagian ayam, kurang sesuai sebab susah nak makan.

2. Potong saiz ayam muat sekali suap. Saya tak potong kecil ayam, jadi sekali lagi susah nak makan dan balik-balikkan masa dalam kuah.

3. Kuah dah siap, tutup api baru masukkan ayam. Biar kuah tersalut elok dan rata. Ayam tak hancur.

4. Makan ketika panas. Dah sejuk, butter sedikit keras jadi muak.

Ikan Bawal Goreng Garing

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Saya sebetulnya banyak kali dah gagal buat ikan bawal garing. Bawal ni, tak garing tak berapa sedap.

Bila goreng garing, sampai tulang tepi tu pun boleh makan.

Sebelum ni, goreng bawal terhangit. Haha kaler hitam sebab terlebih perap dengan asam jawa lepas tu terlebi goreng pulak.

Aduh rasa rugi pun ya sebab bawal dah la mahal. Huhu

Lepas tu incik suami beli lagi bawal. Kali ni niat nak goreng garing mesti jadi.

Perap ikan dengan garam kunyit. Tak boh asam sebab serik. Kahkah

Panaskan minyak. Goreng seekor seekor. Haa barulah garing. Hehe.

Kalau kuali besar, minyak banyak boleh la masukkan beberapa ekor. Pehh sedap!

Cicah dengan cili kicap.

Akhirnya berjaya jugak. Puas hati makan. Alhamdulillah.