Sambal Kering Kentang, Tempe, Ikan Bilis, Kacang

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Teringin nak makan. Dulu-dulu saya jual sambal macam ni, tapi bukan saya yang buatlah. Kawan ambil dari supplier, saya sama-sama tolong jualkan.

Boleh tahan juga lakunya, bolehlah kumpul sikit komisen hehe.

Sambal tu sedap, cuma supplier tu sekarang dah tak buat. Kami pun langsung tak jual dah.

Itu yang teringin nak makan, cuba buat sendiri tapi tidaklah sama.

Ada kawan request suruh jual, dalam perancangan tapi saya kena improve rasanya dulu. Tak cukup lagi ni dari segi rasa dan rupa hehe.

Nak kena pi menuntut dan cuba buat lagi.

Doakan saya!

Kalau menjadi, saya open order πŸ˜€

Advertisements

Terung Berlada dan Telur Hancur Tomato

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Semalam, incik suami tak sempat nak beli lauk basah, jadi kita guna dan habiskan apa yang ada di dapur.

Ada terung panjang, biasa saya masak berlada macam ni. Sebab blender dan lesung tak ada, saya cincang kasar je cili merah, cili hijau dengan cili padi ni.

Macam biasa, letak dalam mangkuk tingkat je senang nak simpan πŸ™‚

Lepas tu, goreng telur campur sekali tomato dengan bawang besar potong dadu. Ala omelet tapi taklah sangat. Hehe

Makan pula dengan lebihan sambal kering kentang tempe. Alhamdulillah.

Resipi Gulai Kari Ayam

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Gulai ayam sekarang ni kalau buat, memang seperiuk. Seekor ayam jugaklah. Dan biasa makan dua hari bila dok panas-panaskan tu.

Hari pertama makan dengan nasi, lepas tu esoknya biasa makan dengan mi (mi kari) dan kalau ada roti, buat cicah. Kalau rajin buat jemput-jemput takpun lempeng.

Memang laku la gulai makcik. Hahaha

Semalam lupa nak kirim halia masa incik suami gi pasar. Makanya gulai ayam ni takde halia lah. Rupanya lagi sedap bak kata incik suami.

Sebelum ni gulai kadang ada rasa pahit. Agaknya halia yang saya guna tu kot dah tua atau terletak lebih. Memang gulai akan rasa lain macam.

Kali ni bila tak letak, rasa better.

Kalau nak cuba gulai ayam versi saya, ni resipi dia.

GULAI / KARI AYAM NYAM NYAM

Bahan-bahan:

1 ekor ayam

8 – 10 sudu serbuk rempah kari daging Babas

1 biji tomato besar belah 6

1 cawan santan

1-2 labu bawang besar diracik

3-5 ulas bawang putih diracik

2 biji kentang belah 4

1 sudu teh serbuk kayu manis

4-5 tangkai daun kari

Garam secukup rasa

Cara masak:

– Panaskan minyak, tumis bawang besar, bawang putih dan daun kari hingga harum.

– Masukkan ayam dan kentang, gaul dengan bawang-bawang setakat yang boleh je. Jangan kacau beriya nanti ayam hancur pulak.

– Ayam dah agak kecut, masukkan air sampai separas ayam, tutup periuk.

– Dah mendidih, kacau sikit. Masukkan rempah kari. Kacau rata.

– Masukkan garam, serbuk kayu manis, tomato. Tutup periuk.

– Dah mendidih, kacau rata lagi. Rasa cukup garam ke tidak. Tengok kentang dah empuk ke tidak.

– Masukkan santan. Kacau bagi mesra gituh. Api biar kecik je.

– Biar masak lagi dalam 10 minit (tutup periuk) sampai terbit minyak.

– Agak macam rupa dalam gambar ni, siap dah la tu. Tutup api.

Kadang nak dapatkan rupa macam ni, kena tambah minyak sikit atau rempah. Sesuaikan lah ye tapi tak perlu la berlebih sangat. Hehe

Selamat mencuba!

Resipi Terung dan Udang Goreng Balado

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

Dah lama tak beli udang, almaklum harga udang yang ehem boleh tahan mahal. Tapi, minggu lepas ada incik suami beli sikit udang, boleh la sesekali buat lepas teringin.

Lagipun anak suka udang. Bagilah chance sikit ada rezeki lebih ni.

Incik suami beli terung bulat sekali. Saya dah malas nak buat asing-asing, masakkan sekali je lah udang dengan terung ni.

Udang tu, kopek kepala dengan kulit tengah je. Ekor tinggal. Lepas tu perap dengan serbuk kunyit sikit.

Terung bulat, belah empat. Lepas tu goreng kejap.

Rencah balado, tumbuk cili padi, cili merah, cili hijau. Tak larat tumbuk lumat, tumbuk kasar je boleh.

Bawang besar dengan bawang putih saya racik halus je sebab takde blender. Korang nak mudah, blend aje bebawang ni.

Serai 2 batang, titikkan.

Panaskan minyak, tumis serai dan bebawang sampai layu. Lepas tu masukkan cili tumbuk. Masak sampai agak garing.

Masukkan udang. Biar sampai masak. Masukkan air sikit. Sikit aje taknak bagi kering. Masukkan sikit pes asam jawa. Nak lagi sedap masuk asam keping. Gaul rata.

Lepas tu perasakan garam dan gula. Masukkan terung. Gaul lagi.

Siap!

Ini terung terlebih goreng. Patut separuh masak je barulah tak hancur dan lembik sangat.

Silalah cuba.

Resipi Bihun Goreng Putih dengan Daging

Teks & Foto: Hifzaila Hafni

bihun_goreng_putih

Suatu ketika dulu, bihun goreng putih inilah menu saya bila buat makan-makan dengan family incik suami.

Baik potluck kat rumah mak, ataupun potluck kat rumah saya. Memang biasa buat menu ni sebab mudah dan semua orang boleh makan termasuk budak-budak.

Kiranya sedap jugaklah kot sampai adik ipar minta resipi. Keh!

Sekarang dah jarang buat sebab tak simpan bihun kat rumah. Baru-baru ni ada beli, dan ada pulak daging. Sedap bihun putih ni kalau guna rencah daging.

Ni saya share kan resipi kalau ada yang berminat nak cuba.

RESIPI BIHUN GORENG PUTIH DENGAN DAGING

Bahan-bahan:

2 keping bihun direndam dalam air sejuk hingga lembut

1/2 mangkuk daging rebus dicarik/dicincang

1/2 mangkuk sup daging/air rebusan daging

1 labu bawang besar saiz kecil dihiris halus

3 ulas bawang putih dihiris halus

1 sudu besar serbuk lada hitam

2 batang saderi hiris halus

1/2 batang carrot saiz kecil dipotong panjang dan halus

Cara masak:

– Bihun ditoskan air.

– Tumiskan bawang-bawang hingga layu.

– Masukkan daging, lada hitam, garam. Kacau rata.

– Masukkan air dalam 1 ke 1 1/2 cawan.

– Masukkan saderi. Biar mendidih.

– Masukkan bihun. Kacau sebati. Jangan kacau beriya sangat nanti hancur.

– Dah agak kering, masukkan carrot. Kacau rata lagi.

– Siap.

Ada yang suka tambah sos tiram, kiub daging/ayam, terpulang. Boleh juga ganti daging dengan udang, ayam. Pun sedap juga.

Saya buat ikut bahan apa yang ada kat dapur. Kita yang buat dia, lagu mana pun takpa aih. Hehe.

Selamat mencuba!