77 Resipi Istimewa Air Fryer Chef Hanieliza

Kalau ada air fryer kat rumah tu, jangan simpan je tau. Lama-lama jadi tukun kang! Haa

Sebenarnya banyak menu boleh dibuat dengan air fryer. Kalau tiba-tiba gas habis kat rumah ke, air fryer boleh jadi penyelamat. Selalu juga diguna sebagai ganti oven, bolehlah bakar-bakar walaupun hasilnya taklah sehebat oven.

Satu lagi yang bagusnya air fryer, sambil masak, tinggal aje sampai dia dah bunyi. Sambil-sambil kita boleh buat kerja lain. Jadi boleh buat 2, 3 kerja dalam satu masa.

Selain tu, boleh sediakan banyak menu sihat sebab kita menggoreng dengan udara panas, tak perlu minyak banyak. Minyak jimat, lebih sihat.

Air fryer brand apa yang bagus? Entahlah nak. Haha. Guna je apa-apa brand yang ada di pasaran. Pandai-pandailah adjust suhu dan masa memasak ya.

Salah satu brand air fryer yang digunakan oleh Chef Hanieliza – Haier. Petikan gambar dalam buku 77 Resipi Istimewa Air Fryer terbitan PTS.

Sebelum nak guna air fryer dengan lebih efisien, boleh tambah ilmu dulu. Chef ada terangkan sedikt sebanyak info tentang air fryer supaya kita dapat guna dengan lebih baik, secara optimum. Prinsip operasi air fryer, cara nak urus pan dan basket, preheat, suhu dan masa yang diperlukan untuk masak – ada panduan dalam buku ini.

Ini antara resipi yang dikongsikan dalam buku. Gambar cadangan hidangan, bahan-bahan, cara membuat serta langkah demi langkah untuk siapkan menu.

Ayam Bakar Berempah ni nampak menyelerakan betul, kan? Ada banyak lagi resipi ayam yang boleh dicuba.

Daging bakar lada hitam. Masak guna air fryer pun nampak sedap macam guna oven/kuali. Yang nak diet pun sesuai cuba. Ada juga menu daging lain yang tak kurang menariknya.

Ikan bakar! Sesuai sangat untuk yang nak diet atau tengah berpantang. Ini resipi ikan bakar serai. Mudah sangat nak buat, sedap pulak tu.

Buat sambal pun boleh, dengan air fryer. Boleh ikut langkah demi langkah buat sambal getuk. Peminat sambal dan pedas harus cuba ni.

Snek atau sarapan macam mufin ayam ni pun boleh guna air fryer. Untuk bekal anak pun boleh.

Menu minum petang, puding roti. Letak dalam loyang kecil, bolehlah makan untuk 1-2 orang. Tak membazir. Hasilnya pun hampir sama je dengan yang dibakar dalam oven.

Haa inilah bukunya. Ada 77 resipi tau! Resipi ringkas tapi sedap.

Menu-menu yang ada dalam buku. Banyakkkkk… ada kerabu, salad, sayur, kuih dan mufin, savuri, telur, ayam, daging, ikan, makanan laut.

Kebaikan air fryer:

  1. Kurang penggunaan minyak, lebih sihat.
  2. Boleh ganti oven.
  3. Sesuai untuk masak dalam kuantiti kecil (tak ramai atau makan sedikit).
  4. Masak sempurna dengan suhu dan tempoh memasak yang tepat.

Apa lagi, dapatkan buku ni untuk cuba macam-macam resipi air fryer yang lebih menyihatkan, cepat dan mudah.

NAK BELI BUKU 77 RESIPI ISTIMEWA AIR FRYER OLEH CHEF HANIELIZA, TEKAN LINK BERIKUT:

>> PESAN DI SINI <<

>> PESAN DI SINI <<

>> PESAN DI SINI <<

Leave a comment